'Maak het verduurzamen klein voor je klant'

‘Maak het verduurzamen klein voor je klant’

We kunnen er niet omheen: verduurzamen is belangrijk. Velen zijn op weg naar groene huizen – ook om energiekosten te verlagen. Maar hoe help je klanten vooruitdenken? Manager financieel advies Floris van der Linden en duurzaamheidslead Lisa van den Hoek bij Aegon Hypotheken zijn het erover eens: “Samen moeten we het behapbaar maken voor klanten.”

Floris stuurt bij KOK Advies het financieel adviesteam aan én adviseert klanten. Lisa zet zich bij Aegon Hypotheken in om het verduurzamen laagdrempeliger te maken voor iedereen. Ze zijn beiden jong, ambitieus en gaan recht op hun doel af. Floris in zijn vrije tijd ook letterlijk - als spits bij amateurclub Spakenburg. Een mooi gegeven is dat hij op de dag van dit interview met zijn club de memorabele overwinning boekte op profvoetbalclub FC Utrecht. Het werd 1-4. Ook in zijn werk houdt hij van uitdagingen: “Klanten kunnen met al hun financiële vragen bij ons terecht. Van hypotheken tot een nieuwe auto. Zijn klanten niet tevreden over een adviestraject? Dan mogen zij zelf bepalen wat ze willen betalen voor ons advies. We gaan voor 100% klanttevredenheid en wij leren graag van klanten.”

Minder nieuwe aanvragen, meer verduurzaming

Dan een blik op de markt. Floris: “Na de hypotheekgekte van vorig jaar, zijn er dit jaar minder nieuwe aanvragen. Maar de wens van klanten om te verduurzamen blijft groeien.” Lisa herkent dat: “De hoge energieprijzen versnellen de verduurzaming van woningen, dat is het énige positieve eraan. Ik zie het terug in de cijfers. Zo groeide in 2021 het aantal energiedepots met 265% ten opzichte van het jaar ervoor.” Aegon introduceerde onlangs ook het EnergieBespaarBudget. Hiermee reserveren klanten een potje geld voor energiebesparende maatregelen, zónder dat ze van tevoren hoeven aan te geven wat ze precies gaan doen. “Dat mogen klanten later beslissen – als ze in het huis wonen.”  

Of alles snel genoeg gaat? Lisa: “In 2050 wonen we allemaal in een energieneutraal huis, volgens het Klimaatakkoord van Parijs. Als ik naar ons klantenbestand kijk, vind ik dat een spannend doel.”

Nieuwe mogelijkheden zijn nodig

“Ik maak me vooral zorgen om mensen die financieel weinig ruimte hebben”, vervolgt Lisa, “én een woning hebben met lagere energielabels. Zo komt er een nieuwe wet aan. Het politieke voorstel is dat in 2033 woningen met de labels E, F en G niet meer verkocht mogen worden. Bij Aegon kijken we met speciale aandacht naar deze klanten: hoe kunnen wij ze helpen? Gelukkig bestaat de energiebespaarlening bij het Nationaal Warmtefonds van de Overheid. Mensen met een kleine beurs betalen geen rente. Maar dat is niet genoeg.”

“Daar lopen wij ook tegenaan”, vult Floris aan, “mensen met weinig vermogen krijgen vaak geen lening voor het verduurzamen van hun woning. Maar teken je het op een bierviltje uit? Dan is het direct duidelijk dat ze daarna méér financiële ruimte hebben. En een energiezuiniger huis. Win-win dus. Zodra de energiebesparingskosten boven de € 9.000 stijgen, moeten we wel een adviestraject in. De kosten voor de klant lopen dan al snel op - niemand wil dat. Als markt hebben wij een belangrijke rol om signalen te blijven delen met de AFM: nieuwe mogelijkheden zijn nodig.”

Financieel adviseur én energie-expert zijn?

Toch zijn er ook vandaag kansen. Floris: “Klanten weten vaak niet waar ze moeten beginnen met verduurzamen. Ik heb dat zelf ervaren bij de aankoop van mijn huis - ik had een energiedeskundige nodig. Zo weet ik dat isoleren belangrijk is, maar heb ik geen verstand van spouwmuren. Dat bracht ons op het idee om vanuit KOK Advies een kennissessie voor klanten te organiseren over verduurzamen. Waar we een energiedeskundige en makelaar voor uitnodigden om kennis te bundelen. Want wij zijn financieel adviseurs, geen energie-experts.”

“Wat super”, zegt Lisa enthousiast, “meer adviseurs geven aan dat ze graag helpen, maar niet alle antwoorden hebben. Een reden dat we nu de huisscan homeQgo aanbieden. Daarmee krijgen klanten snel inzicht in duurzame oplossingen voor hun huis. Wat iets kost en oplevert bijvoorbeeld.

Samen het verschil maken

Floris juicht deze initiatieven toe: “We moeten het klein houden voor klanten. En dat begint met inzicht geven. De data die mijn accountmanager bij Aegon met mij deelt zijn daarvoor ook waardevol.”

“Adviseurs kunnen inderdaad gegevens inzien op het adviseursportaal”, licht Lisa toe, “zoals lopende aanvragen. Alles binnen de wettelijke mogelijkheden natuurlijk. Een ander voorbeeld: wij weten welke energielabels woningen hadden bij de aankoop. En denken graag mee met adviseurs: is het een idee om een campagne te voeren bijvoorbeeld? Wat zijn slimme selecties? Ook hebben we voorbeeldbrieven klaarliggen.” Floris: “En dat maakt het voor ons makkelijker om proactief te adviseren - samen maken we het verschil. Overigens vinden we het ook belangrijk dat klanten zelf naar ons komen met vragen. Zo sturen wij jaarlijks een persoonlijke check naar onze klanten. Het moet een wisselwerking zijn tussen klant en adviseur.”

Dit artikel is gesponsord door Aegon.